dinsdag 24 december 2013

Enquête!

Hallo allemaal!

Voor de lessen taalvaardigheden moesten we een enquête afleggen bij jonge kinderen.
Ik moest dit doen met een meisje uit het derde kleuter, een jongen uit het 2 leerjaar en opnieuw een meisje  uit het vijfde of het zesde leerjaar.

De kinderen kregen telkens een foto van een wintertafereel. Vervolgens liet telkens 3 geluidsfragmentjes afspelen. Op het eerste fragment hoorden de kinderen een man spreken in het Standaardnederlands. Op het tweede fragment hoorden de kinderen een man spreken in Tussentaal. En als laatste hoorde de kinderen een man spreken in het Dialect.
Er werden de kinderen, na het beluisteren van de fragmenten, enkele vragen gesteld zoals onder andere:
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie is er meester?
- ...

Er was een duidelijk verschil tussen de antwoorden van de kinderen.
Wat mij vooral opviel is dat de oudere leerlinge uit het 5de leerjaar goed dacht over zijn antwoorden.
Terwijl het meisje uit het 3de kleuter niet echt een verschil hoorde dus er een beetje naar gokte.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke vaststelling van alle enquêtes samen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten