Hallo allemaal!
Ik was tijdens mijn studiepauze van Taalvaardigheden eens aan het rondneuzen op het internet en kwam een zeer interessante site tegen. Het is een site waar je allerlei leuke kinderboeken op kan vinden. Het is een Nederlandse site maar je vindt er evengoed Belgische boeken op.
Je kan er zoeken op titel, thema of auteur
Het is misschien een leuke afleiding tijdens de examens om een kinderboek te lezen of om in de klas te geven.
Alvast veel plezier!
http://www.kinderboekentips.nl
Juf Cherry
zondag 5 januari 2014
Vakantie?!
Hallo allemaal!
De vakantie zit er bijna op. Toch zijn wij nog een weekje thuis. Niet om gezellig voor de tv te hangen maar om te studeren. Ik heb nu al 2 weken studeren op en blijf nog verder gaan. Na de komende blok week beginnen de examens. Dat is altijd een spannende en stresserende periode.
Daarom heb ik voor jullie nog enkele tips om de examens met veel succes door te komen!

Begin op tijd
- Neem je cursussen al door voor de blokperiode start.
-Zorg dat alle cursussen volledig zijn.
-Ga na of je alle leerstof begrijpt. Doe dat op tijd, dan kan je nog vragen stellen.
-Maak een overzicht van de leerstof die je moet studeren.
-Maak een schema wanneer je wel en niet studeert.
-Plan wanneer je welk vak studeert. Verdeel je studietijd over de verschillende vakken.
-Bouw een marge in, zodat je niet in tijdsnood komt.
- Stel prioriteiten: welk onderdeel is het belangrijkste?
Zorg voor goede studie-omstandigheden
- Zoek een plek waar je niet wordt afgeleid.
- Zet je gsm uit
- Zet je computer uit. Facebook en Twitter leiden je af.
- Maak afspraken met je huisgenoten, zodat ze je niet te veel storen.
- Zorg dat je omgeving je steunt als je het even niet meer ziet zitten.
- Hou je bureau ordelijk. Als het rondom je rommelig is, onthou je minder.
Enkele handige hulpmiddelen
- Herhaal de leerstof regelmatig. Je kan dan beter volgen tijdens de lessen en je onthoudt alles sneller.
- Maak schema’s met lijnen en symbolen. Je hersenen onthouden zoiets beter dan een doorlopende tekst.
- Verzin een verhaaltje dat je helpt om de leerstof te onthouden.
- Probeer de leerstof op verschillende manieren te onthouden. Lees de leerstof eerst, schrijf ze op en zeg ze luidop op.
Leef gezond
- Slaap zeven tot negen uur per nacht.
- Eet gezond. Groenten, fruit, vis en melkproducten geven energie en bevorderen de concentratie.
- Eet drie tot vier keer per dag, op vaste tijdstippen.
- Drink veel water. Vermijd te veel cafeïne. Daar krijg je hoge bloeddruk en hartklachten van.
- Ontspan je regelmatig. Zoek op die momenten andere mensen op.
- Sport een half uur per dag. Sporten zorgt voor een betere nachtrust, conditie en weerstand.
Beperk de stress
- Probeer ontspannen te blijven. Dan kan je beter nadenken.
- Adem rustig in en uit.
- Geloof in je eigen kunnen.
- Vervang negatieve gedachten door positieve.
De vakantie zit er bijna op. Toch zijn wij nog een weekje thuis. Niet om gezellig voor de tv te hangen maar om te studeren. Ik heb nu al 2 weken studeren op en blijf nog verder gaan. Na de komende blok week beginnen de examens. Dat is altijd een spannende en stresserende periode.
Daarom heb ik voor jullie nog enkele tips om de examens met veel succes door te komen!
Begin op tijd
- Neem je cursussen al door voor de blokperiode start.
-Zorg dat alle cursussen volledig zijn.
-Ga na of je alle leerstof begrijpt. Doe dat op tijd, dan kan je nog vragen stellen.
-Maak een overzicht van de leerstof die je moet studeren.
-Maak een schema wanneer je wel en niet studeert.
-Plan wanneer je welk vak studeert. Verdeel je studietijd over de verschillende vakken.
-Bouw een marge in, zodat je niet in tijdsnood komt.
- Stel prioriteiten: welk onderdeel is het belangrijkste?
Zorg voor goede studie-omstandigheden
- Zoek een plek waar je niet wordt afgeleid.
- Zet je gsm uit
- Zet je computer uit. Facebook en Twitter leiden je af.
- Maak afspraken met je huisgenoten, zodat ze je niet te veel storen.
- Zorg dat je omgeving je steunt als je het even niet meer ziet zitten.
- Hou je bureau ordelijk. Als het rondom je rommelig is, onthou je minder.
Enkele handige hulpmiddelen
- Herhaal de leerstof regelmatig. Je kan dan beter volgen tijdens de lessen en je onthoudt alles sneller.
- Maak schema’s met lijnen en symbolen. Je hersenen onthouden zoiets beter dan een doorlopende tekst.
- Verzin een verhaaltje dat je helpt om de leerstof te onthouden.
- Probeer de leerstof op verschillende manieren te onthouden. Lees de leerstof eerst, schrijf ze op en zeg ze luidop op.
Leef gezond
- Slaap zeven tot negen uur per nacht.
- Eet gezond. Groenten, fruit, vis en melkproducten geven energie en bevorderen de concentratie.
- Eet drie tot vier keer per dag, op vaste tijdstippen.
- Drink veel water. Vermijd te veel cafeïne. Daar krijg je hoge bloeddruk en hartklachten van.
- Ontspan je regelmatig. Zoek op die momenten andere mensen op.
- Sport een half uur per dag. Sporten zorgt voor een betere nachtrust, conditie en weerstand.
- Probeer ontspannen te blijven. Dan kan je beter nadenken.
- Adem rustig in en uit.
- Geloof in je eigen kunnen.
- Vervang negatieve gedachten door positieve.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips.
dinsdag 24 december 2013
Taalvariatie
Hallo allemaal,
Tijdens de lessen taalvaardigheden hebben we het over taalvariatie gehad. Zelf vind ik dit een zeer interessant onderwerp. Ik vind het zeer opmerkelijk dat er in 1 land zoveel variatie kan zijn in taal. Ook wij zelf variëren we vaak in taal.
Ik spreek thuis, onder familie en vrienden, altijd dialect. Tegen een persoon die ik minder goed ken kan mijn taal al wat meer aanleunen tegen het Standaardnederlands. Ik spreek dan een soort Tussentaal. In de klas en tegen belangrijke mensen spreek ik dan uiteraard Standaardnederlands.
Iedereen vindt dit vanzelfsprekend. Tegen de directeur spreek je Standaardnederlands en tegen je vrienden dialect. Een presentator spreekt natuurlijk Standaardnederlands... Of toch niet?
Nog een leuke site over taalvariatie met enkele leuke filmpjes vind je via deze link: http://taalunieversum.org/thema/taalvariatie/
Veel plezier
Tijdens de lessen taalvaardigheden hebben we het over taalvariatie gehad. Zelf vind ik dit een zeer interessant onderwerp. Ik vind het zeer opmerkelijk dat er in 1 land zoveel variatie kan zijn in taal. Ook wij zelf variëren we vaak in taal.
Ik spreek thuis, onder familie en vrienden, altijd dialect. Tegen een persoon die ik minder goed ken kan mijn taal al wat meer aanleunen tegen het Standaardnederlands. Ik spreek dan een soort Tussentaal. In de klas en tegen belangrijke mensen spreek ik dan uiteraard Standaardnederlands.
Iedereen vindt dit vanzelfsprekend. Tegen de directeur spreek je Standaardnederlands en tegen je vrienden dialect. Een presentator spreekt natuurlijk Standaardnederlands... Of toch niet?
Nog een leuke site over taalvariatie met enkele leuke filmpjes vind je via deze link: http://taalunieversum.org/thema/taalvariatie/
Veel plezier
Enquête!
Hallo allemaal!
Voor de lessen taalvaardigheden moesten we een enquête afleggen bij jonge kinderen.
Ik moest dit doen met een meisje uit het derde kleuter, een jongen uit het 2 leerjaar en opnieuw een meisje uit het vijfde of het zesde leerjaar.
De kinderen kregen telkens een foto van een wintertafereel. Vervolgens liet telkens 3 geluidsfragmentjes afspelen. Op het eerste fragment hoorden de kinderen een man spreken in het Standaardnederlands. Op het tweede fragment hoorden de kinderen een man spreken in Tussentaal. En als laatste hoorde de kinderen een man spreken in het Dialect.
Er werden de kinderen, na het beluisteren van de fragmenten, enkele vragen gesteld zoals onder andere:
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie is er meester?
- ...
Er was een duidelijk verschil tussen de antwoorden van de kinderen.
Wat mij vooral opviel is dat de oudere leerlinge uit het 5de leerjaar goed dacht over zijn antwoorden.
Terwijl het meisje uit het 3de kleuter niet echt een verschil hoorde dus er een beetje naar gokte.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke vaststelling van alle enquêtes samen.
Voor de lessen taalvaardigheden moesten we een enquête afleggen bij jonge kinderen.
Ik moest dit doen met een meisje uit het derde kleuter, een jongen uit het 2 leerjaar en opnieuw een meisje uit het vijfde of het zesde leerjaar.De kinderen kregen telkens een foto van een wintertafereel. Vervolgens liet telkens 3 geluidsfragmentjes afspelen. Op het eerste fragment hoorden de kinderen een man spreken in het Standaardnederlands. Op het tweede fragment hoorden de kinderen een man spreken in Tussentaal. En als laatste hoorde de kinderen een man spreken in het Dialect.
Er werden de kinderen, na het beluisteren van de fragmenten, enkele vragen gesteld zoals onder andere:
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie is er meester?
- ...Er was een duidelijk verschil tussen de antwoorden van de kinderen.
Wat mij vooral opviel is dat de oudere leerlinge uit het 5de leerjaar goed dacht over zijn antwoorden.
Terwijl het meisje uit het 3de kleuter niet echt een verschil hoorde dus er een beetje naar gokte.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke vaststelling van alle enquêtes samen.
Taalkwesties
In de loop van mijn opleiding heb ik enkele twijfelgevallen in de Nederlandse taal gevonden.
Een inwoner van Pruisen:
Een Pruis, een Pruisisch inwoner
Ik twijfelde erg bij dit woord toen mijn jongere zus mij vroeg hoe je een inwoner van Pruisen noemde. Ik kon zelf geen antwoord geven en heb het dus even opgezocht.
Gevonden op: Link
Het verschil tussen grote en grootte:
Grootte is een zelfstandig naamwoord en grote is een bijvoeglijk naamwoord.
=> Een grote boom
=> een boom op ware grootte
Gevonden op: Link
Hun of hen?
* Het persoonlijk voornaamwoord hen gebruiken we in 2 gevallen.
Namelijk na een voorzetsel en als lijdend voornaamwoord.
=> Is alles goed met hen?
=> Zijn slaat hen.
* Het persoonlijke voornaamwoord hun gebruiken we als een meewerkend voorwerk.
Bij een meewerkend voorwerp kan het er vaan een voorzetsel bij denken.
=> Ik geef hun de stoel. (hun = 'aan hen')
=> Amerika is hun te ver. (hun = 'voor hen')
=> Hij drinkt hun te veel. (hun = volgens hen, wat hen betreft)
Als alternatief kan je altijd nog 'ze' gebruiken in de plaats van hun en hen.
Gevonden op: Link
A4'tje of A4-tje ?
De juiste spelling is A4'tje.
Gevonden op: Link
Barbeque of barbecue?
De juiste schrijfwijze is barbecue!
Gevonden op: Link
Hopelijk heb je iets bijgeleerd. Ik alvast wel!
Een inwoner van Pruisen:
Een Pruis, een Pruisisch inwoner
Ik twijfelde erg bij dit woord toen mijn jongere zus mij vroeg hoe je een inwoner van Pruisen noemde. Ik kon zelf geen antwoord geven en heb het dus even opgezocht.
Gevonden op: Link
Het verschil tussen grote en grootte:
Grootte is een zelfstandig naamwoord en grote is een bijvoeglijk naamwoord.
=> een boom op ware grootte
Gevonden op: Link
Hun of hen?
* Het persoonlijk voornaamwoord hen gebruiken we in 2 gevallen.
Namelijk na een voorzetsel en als lijdend voornaamwoord.
=> Is alles goed met hen?
=> Zijn slaat hen.
* Het persoonlijke voornaamwoord hun gebruiken we als een meewerkend voorwerk.
Bij een meewerkend voorwerp kan het er vaan een voorzetsel bij denken.
=> Ik geef hun de stoel. (hun = 'aan hen')
=> Amerika is hun te ver. (hun = 'voor hen')
=> Hij drinkt hun te veel. (hun = volgens hen, wat hen betreft)
Als alternatief kan je altijd nog 'ze' gebruiken in de plaats van hun en hen.
Gevonden op: Link
A4'tje of A4-tje ?
De juiste spelling is A4'tje.
Gevonden op: Link
Barbeque of barbecue?
De juiste schrijfwijze is barbecue!
Gevonden op: Link
Hopelijk heb je iets bijgeleerd. Ik alvast wel!
donderdag 5 december 2013
Zwarte pieten stijl
Hallo allemaal!
Op drie december mochten alle werkplekstudenten het pietenproject te verzorgen.
Via een uitwisseling is het de bedoeling dat we naar een andere werkplekschool gingen om de kinderen te verwennen. Mijn medestudenten en ik uit de BAMO uit Moorsele mochten de kinderen van Gullegem een leuke voormiddag bezorgen.
De studenten van kleuter en lager waren opgesplitst. Wij (de studenten van lager) mochten een bezoek brengen aan de leerlingen van het 4de, 5de en het 6de leerjaar.
Geschminkt en met zakken vol chocolade en speculaas in de hand vertrokken we volledig in onze rol naar de klassen.
De kinderen werkten heel goed mee en de tijd die we er samen vertoefden was veel te kort voor de kinderhartjes. De chocolade en de andere lekkernijen vielen onmiddellijk in de smaak bij de kinderen.
Wat ik het tofst vond was dat de oudere leerlingen ook enthousiast mee werkten.
Vooral van het zesde leerjaar had ik de medewerking niet verwacht. De kinderen dansten en speelden enthousiast mee.
Een leuke dag die zeker voor herhaling vatbaar is. Het is lastig, maar de schattige, wondermooie kinderblikken en lieve woorden zijn van onschatbare waarde.
Door middel van de foto kan u eens kennismaken met de pieten.
Op drie december mochten alle werkplekstudenten het pietenproject te verzorgen.
Via een uitwisseling is het de bedoeling dat we naar een andere werkplekschool gingen om de kinderen te verwennen. Mijn medestudenten en ik uit de BAMO uit Moorsele mochten de kinderen van Gullegem een leuke voormiddag bezorgen.
De studenten van kleuter en lager waren opgesplitst. Wij (de studenten van lager) mochten een bezoek brengen aan de leerlingen van het 4de, 5de en het 6de leerjaar.
De kinderen werkten heel goed mee en de tijd die we er samen vertoefden was veel te kort voor de kinderhartjes. De chocolade en de andere lekkernijen vielen onmiddellijk in de smaak bij de kinderen.
Wat ik het tofst vond was dat de oudere leerlingen ook enthousiast mee werkten.
Vooral van het zesde leerjaar had ik de medewerking niet verwacht. De kinderen dansten en speelden enthousiast mee.
Een leuke dag die zeker voor herhaling vatbaar is. Het is lastig, maar de schattige, wondermooie kinderblikken en lieve woorden zijn van onschatbare waarde.
Door middel van de foto kan u eens kennismaken met de pieten.
Groeten van de pieten en vergeet je schoentje niet te plaatsen!
maandag 11 november 2013
De vrede van Veelvraat
Hallo allemaal!
Ik heb onlangs een kinderboek gelezen van Michael Foreman. Namelijk het boek De vrede van veelvraat.
Het thema is het hanteren van conflicten en geweld aanpakken. Dit is een veelomvattend thema want het komt heel veel voor in de wereld. De kinderen komen er dan ook vaak mee in aanraking. In de lessen, op de speelplaats, thuis, op tv, ...
Daarom vindt ik het een leuk boek om in de klas voor te stellen. De jongere kinderen zullen er een ander beeld van vormen wat hen kan helpen in hun groei van kind naar volwassene.
Hieronder een kleine samenvatting van het boek.
Koning leeuw is ten einde raad. Het gaat niet goed met zijn land. De grond staat kurkdroog door gebrek aan regen. Iedereen in het land proberen te helpen om het land te herstellen maar tevergeefs.
Tot op een dag de koning een toespraak hield. Hij vertelde zijn landgenoten dat hij hulp gaat vragen bij hun buren. Hij zal hulp vragen bij koning veelvraat.
Samen met de minister van Voedsel gaat koning leeuw op weg.
Toen ze door het land van koning Veelvraat reden kregen ze terug hoop. Het land lag vol met lekkere taarten, brood, en zo veel meer.
Zonder dat de twee het opmerkten werden ze ingesloten door wachtsoldaten. Ze worden opgepakt en afgevoerd naar het Grote Plein.
Daar zat de allerdikste koning die je ooit hebt gezien.
Koning leeuw legt uit dat hij ook koning is en dat hij graag wat eten zou willen omdat zijn land droog staat.
Koning veelvraat gelooft dit niet. Een koning kan niet zo dunnetjes zijn. Hij beveelt zijn cipiers om de koning en de minister in de gevangenis te gooien. Maar de twee weten zich los te wurmen en rijden er vlug vandoor naar hun land. Schreeuwend zetten de dikbuiken de achtervolging in. Met de dikke koning achter hen. Die tonnen vol voedsel mee heeft voor zijn soldaten. Maar ze zijn te dik! Hun paarden kunnen hun niet dragen en de banden knapten van de vrachtauto's. Heel traag raken ze uiteindelijk toch vooruit maar koning leeuw en de minister zijn veel vlugger en kunnen de landgenoten waarschuwen. Als ze eindelijk toekomen lopen de landgenoten van koning leeuw op hen af. En voor ze het wisten zitten ze al op de etenskarren. Maar opeens kwam er nog een heel zwerm vogels met zaden toe. Dit samen met een enorme regenwolk.
De grond veranderde van een droge korst in een modderpoel en de wagens raakten vast.
Koning Veelvraat had er genoeg van! Hou op! roept hij. De leeuw gooit een vette roomtaart met aardbeien naar de koning. Hij walgt van de koning! Je kan karrenvrachten vol eten meenemen voor je leger maar wel geen kruimel voor een arm land.
Toen bedaarde de leeuw. Hij begon te glimlachen. U hebt ons toch geholpen! roept leeuw tegen de koning.
Door de tanks, de vrachtwagens en paarden is de grond keurig omgeploegd. Dit in combinatie met de zaden en de regen groeit er al groen omhoog.
Burp, zei koning Veelvraat.
'Vrede,' zei de leeuw.
'Hou op over vreten , ik krijg er maagkramp van.'
'Ik zei vrede,' sprak de leeuw met nadruk.
Vrede? Wat is dat voor iets? Kun je dat eten?'
Ik vond dit een heel mooi boek. De woorden zijn prachtig geïllustreerd met prenten.
Het is een heel mooi verhaal voor kinderen met een achterliggende betekenis.
Je kan er verschillende dingen uit afleiden.
Zo leren de kinderen dat als je goed en eerlijk bent het altijd weer goed komt. Zo leren de kinderen er ook uit dat delen met vriendjes een mooie handeling is.
Het is een heel leuk verhaal om in de klas voor te lezen. Zeker tijdens het thema vrede.
Ik raad het jullie allemaal aan om het te lezen.
Groetjes juf Cherry
Ik heb onlangs een kinderboek gelezen van Michael Foreman. Namelijk het boek De vrede van veelvraat.
Het thema is het hanteren van conflicten en geweld aanpakken. Dit is een veelomvattend thema want het komt heel veel voor in de wereld. De kinderen komen er dan ook vaak mee in aanraking. In de lessen, op de speelplaats, thuis, op tv, ...Daarom vindt ik het een leuk boek om in de klas voor te stellen. De jongere kinderen zullen er een ander beeld van vormen wat hen kan helpen in hun groei van kind naar volwassene.
Hieronder een kleine samenvatting van het boek.
Koning leeuw is ten einde raad. Het gaat niet goed met zijn land. De grond staat kurkdroog door gebrek aan regen. Iedereen in het land proberen te helpen om het land te herstellen maar tevergeefs.
Tot op een dag de koning een toespraak hield. Hij vertelde zijn landgenoten dat hij hulp gaat vragen bij hun buren. Hij zal hulp vragen bij koning veelvraat.
Samen met de minister van Voedsel gaat koning leeuw op weg.
Toen ze door het land van koning Veelvraat reden kregen ze terug hoop. Het land lag vol met lekkere taarten, brood, en zo veel meer.
Zonder dat de twee het opmerkten werden ze ingesloten door wachtsoldaten. Ze worden opgepakt en afgevoerd naar het Grote Plein.
Daar zat de allerdikste koning die je ooit hebt gezien.
Koning leeuw legt uit dat hij ook koning is en dat hij graag wat eten zou willen omdat zijn land droog staat.
Koning veelvraat gelooft dit niet. Een koning kan niet zo dunnetjes zijn. Hij beveelt zijn cipiers om de koning en de minister in de gevangenis te gooien. Maar de twee weten zich los te wurmen en rijden er vlug vandoor naar hun land. Schreeuwend zetten de dikbuiken de achtervolging in. Met de dikke koning achter hen. Die tonnen vol voedsel mee heeft voor zijn soldaten. Maar ze zijn te dik! Hun paarden kunnen hun niet dragen en de banden knapten van de vrachtauto's. Heel traag raken ze uiteindelijk toch vooruit maar koning leeuw en de minister zijn veel vlugger en kunnen de landgenoten waarschuwen. Als ze eindelijk toekomen lopen de landgenoten van koning leeuw op hen af. En voor ze het wisten zitten ze al op de etenskarren. Maar opeens kwam er nog een heel zwerm vogels met zaden toe. Dit samen met een enorme regenwolk.
De grond veranderde van een droge korst in een modderpoel en de wagens raakten vast.
Koning Veelvraat had er genoeg van! Hou op! roept hij. De leeuw gooit een vette roomtaart met aardbeien naar de koning. Hij walgt van de koning! Je kan karrenvrachten vol eten meenemen voor je leger maar wel geen kruimel voor een arm land.
Toen bedaarde de leeuw. Hij begon te glimlachen. U hebt ons toch geholpen! roept leeuw tegen de koning.
Door de tanks, de vrachtwagens en paarden is de grond keurig omgeploegd. Dit in combinatie met de zaden en de regen groeit er al groen omhoog.
Burp, zei koning Veelvraat.
'Vrede,' zei de leeuw.
'Hou op over vreten , ik krijg er maagkramp van.'
'Ik zei vrede,' sprak de leeuw met nadruk.
Vrede? Wat is dat voor iets? Kun je dat eten?'
Ik vond dit een heel mooi boek. De woorden zijn prachtig geïllustreerd met prenten.
Het is een heel mooi verhaal voor kinderen met een achterliggende betekenis.
Je kan er verschillende dingen uit afleiden.
Zo leren de kinderen dat als je goed en eerlijk bent het altijd weer goed komt. Zo leren de kinderen er ook uit dat delen met vriendjes een mooie handeling is.
Het is een heel leuk verhaal om in de klas voor te lezen. Zeker tijdens het thema vrede.
Ik raad het jullie allemaal aan om het te lezen.
Groetjes juf Cherry
Abonneren op:
Posts (Atom)