dinsdag 24 december 2013

Taalvariatie

Hallo allemaal,

Tijdens de lessen taalvaardigheden hebben we het over taalvariatie gehad. Zelf vind ik dit een zeer interessant onderwerp. Ik vind het zeer opmerkelijk dat er in 1 land zoveel variatie kan zijn in taal. Ook wij zelf variëren we vaak in taal.
Ik spreek thuis, onder familie en vrienden, altijd dialect. Tegen een persoon die ik minder goed ken kan mijn taal al wat meer aanleunen tegen het Standaardnederlands. Ik spreek dan een soort Tussentaal. In de klas en tegen belangrijke mensen spreek ik dan uiteraard Standaardnederlands.

Iedereen vindt dit vanzelfsprekend. Tegen de directeur spreek je Standaardnederlands en tegen je vrienden dialect. Een presentator spreekt natuurlijk Standaardnederlands... Of toch niet?

Nog een leuke site over taalvariatie met enkele leuke filmpjes vind je via deze link: http://taalunieversum.org/thema/taalvariatie/

Veel plezier

Enquête!

Hallo allemaal!

Voor de lessen taalvaardigheden moesten we een enquête afleggen bij jonge kinderen.
Ik moest dit doen met een meisje uit het derde kleuter, een jongen uit het 2 leerjaar en opnieuw een meisje  uit het vijfde of het zesde leerjaar.

De kinderen kregen telkens een foto van een wintertafereel. Vervolgens liet telkens 3 geluidsfragmentjes afspelen. Op het eerste fragment hoorden de kinderen een man spreken in het Standaardnederlands. Op het tweede fragment hoorden de kinderen een man spreken in Tussentaal. En als laatste hoorde de kinderen een man spreken in het Dialect.
Er werden de kinderen, na het beluisteren van de fragmenten, enkele vragen gesteld zoals onder andere:
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie is er meester?
- ...

Er was een duidelijk verschil tussen de antwoorden van de kinderen.
Wat mij vooral opviel is dat de oudere leerlinge uit het 5de leerjaar goed dacht over zijn antwoorden.
Terwijl het meisje uit het 3de kleuter niet echt een verschil hoorde dus er een beetje naar gokte.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke vaststelling van alle enquêtes samen.


Taalkwesties

In de loop van mijn opleiding heb ik enkele twijfelgevallen in de Nederlandse taal gevonden.

Een inwoner van Pruisen: 
Een Pruis, een Pruisisch inwoner
Ik twijfelde erg bij dit woord toen mijn jongere zus mij vroeg hoe je een inwoner van Pruisen noemde. Ik kon zelf geen antwoord geven en heb het dus even opgezocht.

Gevonden op: Link

Het verschil tussen grote en grootte:
Grootte is een zelfstandig naamwoord en grote is een bijvoeglijk naamwoord.
=> Een grote boom
=> een boom op ware grootte

Gevonden op: Link

Hun of hen? 
 * Het persoonlijk voornaamwoord hen gebruiken we in 2 gevallen.
Namelijk na een voorzetsel en als lijdend voornaamwoord.
=> Is alles goed met hen?
=> Zijn slaat hen.
* Het persoonlijke voornaamwoord hun gebruiken we als een meewerkend voorwerk.
Bij een meewerkend voorwerp kan het er vaan een voorzetsel bij denken.
=> Ik geef hun de stoel. (hun = 'aan hen')
=> Amerika is hun te ver. (hun = 'voor hen')
=> Hij drinkt hun te veel. (hun = volgens hen, wat hen betreft)

Als alternatief kan je altijd nog 'ze' gebruiken in de plaats van hun en hen.

Gevonden op: Link

A4'tje of A4-tje ? 
De juiste spelling is A4'tje.

Gevonden op: Link

Barbeque of barbecue? 
De juiste schrijfwijze is barbecue!

Gevonden op: Link 

Hopelijk heb je iets bijgeleerd. Ik alvast wel! 

donderdag 5 december 2013

Zwarte pieten stijl

Hallo allemaal!

Op drie december mochten alle werkplekstudenten  het pietenproject te verzorgen. 
Via een uitwisseling is het de bedoeling dat we naar een andere werkplekschool gingen om de kinderen te verwennen. Mijn medestudenten en ik uit de BAMO uit Moorsele mochten de kinderen van Gullegem een leuke voormiddag bezorgen. 
De studenten van kleuter en lager waren opgesplitst. Wij (de studenten van lager) mochten een bezoek brengen aan de leerlingen van het 4de, 5de en het 6de leerjaar.   
Geschminkt en met zakken vol chocolade en speculaas in de hand vertrokken we volledig in onze rol naar de klassen. 
De kinderen werkten heel goed mee en de tijd die we er samen vertoefden was veel te kort voor de kinderhartjes. De chocolade en de  andere lekkernijen vielen onmiddellijk in de smaak bij de kinderen. 

Wat ik het tofst vond was dat de oudere leerlingen ook enthousiast mee werkten. 
Vooral van het zesde leerjaar had ik de medewerking niet verwacht. De kinderen dansten en speelden enthousiast mee. 

Een leuke dag die zeker voor herhaling vatbaar is. Het is lastig, maar de schattige, wondermooie kinderblikken en lieve woorden zijn van onschatbare waarde.
Door middel van de foto kan u eens kennismaken met de pieten.



Voor meer informatie en foto's in de Vrije Lagere School in Gullegem, klik hier

Groeten van de pieten en vergeet je schoentje niet te plaatsen!

maandag 11 november 2013

De vrede van Veelvraat

Hallo allemaal!

Ik heb onlangs een kinderboek gelezen van Michael Foreman. Namelijk het boek De vrede van veelvraat.
Het thema is het hanteren van conflicten en geweld aanpakken. Dit is een veelomvattend thema want het komt heel veel voor in de wereld. De kinderen komen er dan ook vaak mee in aanraking. In de lessen, op de speelplaats, thuis, op tv, ...

Daarom vindt ik het een leuk boek om in de klas voor te stellen. De jongere kinderen zullen er een ander beeld van vormen wat hen kan helpen in hun groei van kind naar volwassene.
Hieronder een kleine samenvatting van het boek.

Koning leeuw is ten einde raad. Het gaat niet goed met zijn land. De grond staat kurkdroog  door gebrek aan regen. Iedereen in het land proberen te helpen om het land te herstellen maar tevergeefs.
Tot op een dag de koning een toespraak hield. Hij vertelde zijn landgenoten dat hij hulp gaat vragen bij hun buren. Hij zal hulp vragen bij koning veelvraat.
Samen met de minister van Voedsel gaat koning leeuw op weg.
Toen ze door het land van koning Veelvraat reden kregen ze terug hoop. Het land lag vol met lekkere taarten, brood, en zo veel meer.
Zonder dat de twee het opmerkten werden ze ingesloten door wachtsoldaten. Ze worden opgepakt en afgevoerd naar het Grote Plein.
Daar zat de allerdikste koning die je ooit hebt gezien.
Koning leeuw legt uit dat hij ook koning is en dat hij graag wat eten zou willen omdat zijn land droog staat.
Koning veelvraat gelooft dit niet. Een koning kan niet zo dunnetjes zijn. Hij beveelt zijn cipiers om de koning en de minister in de gevangenis te gooien. Maar de twee weten zich los te wurmen en rijden er vlug vandoor naar hun land. Schreeuwend zetten de dikbuiken de achtervolging in. Met de dikke koning achter hen. Die tonnen vol voedsel mee heeft voor zijn soldaten.  Maar ze zijn te dik! Hun paarden kunnen hun  niet dragen en de banden knapten van de vrachtauto's. Heel traag raken ze uiteindelijk toch vooruit maar koning leeuw en de minister zijn veel vlugger en kunnen de landgenoten waarschuwen. Als ze eindelijk toekomen lopen de landgenoten van koning leeuw op hen af. En voor ze het wisten zitten ze al op de etenskarren. Maar opeens kwam er nog een heel zwerm vogels met zaden toe. Dit samen met een enorme regenwolk.
De grond veranderde van een droge korst in een modderpoel en de wagens raakten vast.
Koning Veelvraat had er genoeg van! Hou op! roept hij. De leeuw gooit een vette roomtaart met aardbeien naar de koning. Hij walgt van de koning! Je kan karrenvrachten vol eten meenemen voor je leger maar wel geen kruimel voor een arm land.
Toen bedaarde de leeuw. Hij begon te glimlachen. U hebt ons toch geholpen! roept leeuw tegen de koning.
Door de tanks, de vrachtwagens en paarden is de grond keurig omgeploegd. Dit in combinatie met de zaden en de regen groeit er al groen omhoog.
Burp, zei koning Veelvraat.
'Vrede,' zei de leeuw.
'Hou op over vreten , ik krijg er maagkramp van.'
'Ik zei vrede,' sprak de leeuw met nadruk.
Vrede? Wat is dat voor iets? Kun je dat eten?'

Ik vond dit een heel mooi boek. De woorden zijn prachtig geïllustreerd met prenten.
Het is een heel mooi verhaal voor kinderen met een achterliggende betekenis.
Je kan er verschillende dingen uit afleiden.
Zo leren de kinderen dat als je goed en eerlijk bent het altijd weer goed komt. Zo leren de kinderen er ook uit dat delen met vriendjes een mooie handeling is.
Het is een heel leuk verhaal om in de klas voor te lezen. Zeker tijdens het thema vrede.

Ik raad het jullie allemaal aan om het te lezen.

Groetjes juf Cherry

Handige tips

Hallo allemaal!

Als leerkracht heb je veel inspiratie nodig om leuke en leerrijke lessen te geven. Soms heb je hiervoor enkele hulpmiddelen voor nodig. Daarom is het zeer handig om eens te surfen op het internet. Je kan er veel lessen op terug vinden van andere leerkrachten. Dit is leuk om eens te zien hoe andere leerkrachten bepaalde lessen of onderwerpen aan te pakken.
Vooral voor de 'saaiere' lessen zoals wiskunde of spelling is het eens leuk om eens iets anders uit te proberen in de plaats van altijd met het handboek te werken.
Ik heb enkele handige en leuke sites gevonden die ik met jullie zal delen. Hopelijk helpt het jullie om succesvolle en toffe lessen te geven. Het is ook zeer goed om eens te praten met andere leerkrachten. Als beginnende leerkracht is dit soms moeilijk om het initiatief te nemen om informatie te vragen aan anderen. Ondertussen heb ik al geleerd dat de meeste leerkrachten je graag met raad en daad bij staan om je te helpen en tips te geven!

Enkele verschillende links kun je hieronder vinden.

Rekenen
Proefjes doe je zo!
Teken en knutseltips
Kennismakingsspelletjes
Thema's op een rijtje

Welkom

Ik ben Cherryhan, maar de kinderen zeggen juf Cherry. Ik zit in mijn tweede jaar lager onderwijs via werkplekleren in VIVES Kortrijk. 

Ik ben dus twee dagen in een week op mijn werkplekschool in Moorsele, waar ik soms eens een les mag geven. Daarnaast volg ik ook les maar dit maar twee dagen per week. Omdat VIVES Kortrijk een departement is van VIVES Tielt moeten we ons examens afleggen in Tielt, wat wel een nadeel is aan de opleiding. 



Op deze blog zullen regelmatig dingen worden gepost over mijn ervaringen tijdens de opleiding en  op de werkvloer.