dinsdag 24 december 2013

Taalvariatie

Hallo allemaal,

Tijdens de lessen taalvaardigheden hebben we het over taalvariatie gehad. Zelf vind ik dit een zeer interessant onderwerp. Ik vind het zeer opmerkelijk dat er in 1 land zoveel variatie kan zijn in taal. Ook wij zelf variëren we vaak in taal.
Ik spreek thuis, onder familie en vrienden, altijd dialect. Tegen een persoon die ik minder goed ken kan mijn taal al wat meer aanleunen tegen het Standaardnederlands. Ik spreek dan een soort Tussentaal. In de klas en tegen belangrijke mensen spreek ik dan uiteraard Standaardnederlands.

Iedereen vindt dit vanzelfsprekend. Tegen de directeur spreek je Standaardnederlands en tegen je vrienden dialect. Een presentator spreekt natuurlijk Standaardnederlands... Of toch niet?

Nog een leuke site over taalvariatie met enkele leuke filmpjes vind je via deze link: http://taalunieversum.org/thema/taalvariatie/

Veel plezier

Enquête!

Hallo allemaal!

Voor de lessen taalvaardigheden moesten we een enquête afleggen bij jonge kinderen.
Ik moest dit doen met een meisje uit het derde kleuter, een jongen uit het 2 leerjaar en opnieuw een meisje  uit het vijfde of het zesde leerjaar.

De kinderen kregen telkens een foto van een wintertafereel. Vervolgens liet telkens 3 geluidsfragmentjes afspelen. Op het eerste fragment hoorden de kinderen een man spreken in het Standaardnederlands. Op het tweede fragment hoorden de kinderen een man spreken in Tussentaal. En als laatste hoorde de kinderen een man spreken in het Dialect.
Er werden de kinderen, na het beluisteren van de fragmenten, enkele vragen gesteld zoals onder andere:
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen aan?
- Wie van de drie is er meester?
- ...

Er was een duidelijk verschil tussen de antwoorden van de kinderen.
Wat mij vooral opviel is dat de oudere leerlinge uit het 5de leerjaar goed dacht over zijn antwoorden.
Terwijl het meisje uit het 3de kleuter niet echt een verschil hoorde dus er een beetje naar gokte.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke vaststelling van alle enquêtes samen.


Taalkwesties

In de loop van mijn opleiding heb ik enkele twijfelgevallen in de Nederlandse taal gevonden.

Een inwoner van Pruisen: 
Een Pruis, een Pruisisch inwoner
Ik twijfelde erg bij dit woord toen mijn jongere zus mij vroeg hoe je een inwoner van Pruisen noemde. Ik kon zelf geen antwoord geven en heb het dus even opgezocht.

Gevonden op: Link

Het verschil tussen grote en grootte:
Grootte is een zelfstandig naamwoord en grote is een bijvoeglijk naamwoord.
=> Een grote boom
=> een boom op ware grootte

Gevonden op: Link

Hun of hen? 
 * Het persoonlijk voornaamwoord hen gebruiken we in 2 gevallen.
Namelijk na een voorzetsel en als lijdend voornaamwoord.
=> Is alles goed met hen?
=> Zijn slaat hen.
* Het persoonlijke voornaamwoord hun gebruiken we als een meewerkend voorwerk.
Bij een meewerkend voorwerp kan het er vaan een voorzetsel bij denken.
=> Ik geef hun de stoel. (hun = 'aan hen')
=> Amerika is hun te ver. (hun = 'voor hen')
=> Hij drinkt hun te veel. (hun = volgens hen, wat hen betreft)

Als alternatief kan je altijd nog 'ze' gebruiken in de plaats van hun en hen.

Gevonden op: Link

A4'tje of A4-tje ? 
De juiste spelling is A4'tje.

Gevonden op: Link

Barbeque of barbecue? 
De juiste schrijfwijze is barbecue!

Gevonden op: Link 

Hopelijk heb je iets bijgeleerd. Ik alvast wel! 

donderdag 5 december 2013

Zwarte pieten stijl

Hallo allemaal!

Op drie december mochten alle werkplekstudenten  het pietenproject te verzorgen. 
Via een uitwisseling is het de bedoeling dat we naar een andere werkplekschool gingen om de kinderen te verwennen. Mijn medestudenten en ik uit de BAMO uit Moorsele mochten de kinderen van Gullegem een leuke voormiddag bezorgen. 
De studenten van kleuter en lager waren opgesplitst. Wij (de studenten van lager) mochten een bezoek brengen aan de leerlingen van het 4de, 5de en het 6de leerjaar.   
Geschminkt en met zakken vol chocolade en speculaas in de hand vertrokken we volledig in onze rol naar de klassen. 
De kinderen werkten heel goed mee en de tijd die we er samen vertoefden was veel te kort voor de kinderhartjes. De chocolade en de  andere lekkernijen vielen onmiddellijk in de smaak bij de kinderen. 

Wat ik het tofst vond was dat de oudere leerlingen ook enthousiast mee werkten. 
Vooral van het zesde leerjaar had ik de medewerking niet verwacht. De kinderen dansten en speelden enthousiast mee. 

Een leuke dag die zeker voor herhaling vatbaar is. Het is lastig, maar de schattige, wondermooie kinderblikken en lieve woorden zijn van onschatbare waarde.
Door middel van de foto kan u eens kennismaken met de pieten.



Voor meer informatie en foto's in de Vrije Lagere School in Gullegem, klik hier

Groeten van de pieten en vergeet je schoentje niet te plaatsen!