Tijdens de lessen taalvaardigheden hebben we het over taalvariatie gehad. Zelf vind ik dit een zeer interessant onderwerp. Ik vind het zeer opmerkelijk dat er in 1 land zoveel variatie kan zijn in taal. Ook wij zelf variëren we vaak in taal.
Ik spreek thuis, onder familie en vrienden, altijd dialect. Tegen een persoon die ik minder goed ken kan mijn taal al wat meer aanleunen tegen het Standaardnederlands. Ik spreek dan een soort Tussentaal. In de klas en tegen belangrijke mensen spreek ik dan uiteraard Standaardnederlands.
Iedereen vindt dit vanzelfsprekend. Tegen de directeur spreek je Standaardnederlands en tegen je vrienden dialect. Een presentator spreekt natuurlijk Standaardnederlands... Of toch niet?
Nog een leuke site over taalvariatie met enkele leuke filmpjes vind je via deze link: http://taalunieversum.org/thema/taalvariatie/
Veel plezier

